Vervoer in Madrid

Tijdens je stedentrip naar Madrid wil je jezelf ongetwijfeld gaan verplaatsen. Er zijn weinig mensen die naar Madrid reizen om daar vervolgens de gehele tijd in het hotel door te brengen. Nee, om de stad te voelen, te zien en te ontdekken moet je er op uit. Madrid is een grote stad, maar wie wil die kan toch best wel wat te voet doen. Je stappenteller zal wel flink oplopen als je sommige grotere afstanden niet op andere wijze overbrugt. Dat kan per metro, wat vaak de snelste methode is, of bijvoorbeeld per toeristenbus die speciale toeristische routes rijdt waarbij je onderweg ook nog het nodige ziet.

Op deze pagina hebben we de meest gebruikte vormen van vervoer in Madrid op een rijtje gezet.

Toeristenbus

Een zeer populaire manier onder toeristen om zich binnen Madrid te verplaatsen is per toeristenbus. Deze dubbeldekkerbussen met open deck aan de bovenkant zijn speciaal voor de vele toeristen bedoeld die Madrid bezoeken. Ze rijden rondjes langs en door de voor toeristen interessante wijken en hotspots van Madrid. Er zijn stops bij populaire bezienswaardigheden en op mooie pleinen. Je kunt bij deze haltes onbeperkt uitstappen en weer opstappen. Dit is wat ze ‘hop on, hop off’ noemen. Deze vorm van vervoer is ideaal als je niet teveel wilt puzzelen hoe je met het reguliere openbaar vervoer ergens moet komen. De bussen rijden in frequenties van twintig tot dertig minuten, waardoor je nooit al te lang hoeft te wachten bij een halte.
Het onbeperkt in- en uitstappen kan gedurende de geldigheid van je ticket. Je ticket is 1 of 2 dagen geldig. Er worden twee routes gereden waarbij je via een Nederlandstalige audio-gids uitleg krijgt over de stad Madrid en de bezienswaardigheden die je passeert.

Als je je tickets voor de hop-on-hop-off bus vooraf via internet reserveert krijg je twee euro korting per persoon. Handig is dat je ook gewoon met iDeal kunt betalen.

Route Blauwe lijn:
Museo del Prado, Puerta de Alcala, Barrio de Salamanca, Plaza de Colón, Plaza de Cibeles, Gran Vía, Plaza de España, Templo de Debod, Teatro Real, Palacio Real, Puerta de Toledo, San Francisco El Grande, Catedral Almudena, Plaza Mayor, Puerta del Sol, Círculo Bellas Artes, Museo Thyssen, Museo Reina Sofía, Jardín Botánico y Museo del Prado.

Route groene lijn:
Plaza Neptuno, Plaza de Cibeles, Plaza de Colón, Museo Esculturas, Museo de Ciencias Naturales, Nuevos Ministerios, Santiago Bernabéu, C.S.I. Científicas, Museo Lázaro Galdiano, Serrano, Museo Arqueológico, Puerta de Alcalá, Alcalá, Puerta del Sol, Plaza de las Cortes y Plaza Neptuno.

De hop-on-hop-off-bus die door Madrid rijdt.

Autorijden in Madrid

Als je gaat autorijden in Madrid dan moet je rekening houden met druk verkeer dat in de spits zelfs ronduit hectisch kan worden. Wie wil gaan autorijden in Madrid die moet zich eigenlijk afvragen waarom hij/zij de auto neemt in plaats van het openbaar vervoer. Het centrum van Madrid is aangenaam compact waardoor veel te voet te belopen is. En anders is daar nog het uitstekende openbaar vervoer. De metro van Madrid laat je gemakkelijk en snel grotere stukken van de stad doorkruisen. Daar heb je geen auto voor nodig. Mocht je toch gaan autorijden in Madrid houd er dan rekening mee dat de reistijden soms kunnen verdubbelen ten opzichte van de reguliere reistijd die door navigatiesystemen en routeplanners opgegeven wordt.

Als je moet gaan parkeren in Madrid dan wensen we je veel succes toe als je parkeerplek op straat zoekt. Die is immers schaars, vooral in het centrum. En zoals het een grote stad betaamt moet je natuurlijk ook in Madrid betalen om te parkeren. Omdat je sowieso moet betalen om te parkeren is het aan te raden om je auto in één van de vele parkeergarages te zetten die de stad telt. Hiermee voorkom je ergernis van een plekje zoeken en hoef je ook geen rekening te houden met eventueel verlopen parkeertijd. Heb je een hoge en/of brede auto, let dan op. Sommige parkeergarages in Madrid zijn erg krap (pas op voor je velgen) en er geldt ook vaak een hoogtebeperking. Busjes en auto’s met een skibox op het dak kunnen daardoor niet iedere parkeergarage in.

GoCar

Misschien heb je ze al in een andere stad zien rijden, misschien ken je ze helemaal nog niet: de GoCars. Deze unieke driewielige voertuigen zijn speciaal ontwikkeld om toeristen een stad te laten ontdekken. Alleen of met z’n tweeën rijd je door de straten van Madrid door midden van een GPS. Onderweg vertelt de GoCar je van alles over wat je tegenkomt. Je hoeft dus niet in boekjes te kijken. Je hoeft alleen maar rond te rijden en te genieten van alles wat je onderweg te zien krijgt.

De tour is inclusief helmen, verzekering, een volle tank benzine (die je leeg mag rijden) en GPS. Iedere bestuurder moet minimaal 18 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs.

Bekijk de GoCar Tours en reserveer online

Een GoCar die door de straten van Madrid rijdt.

Fietsen in Madrid

Madrid is een leuke stad om per fiets te verkennen. De binnenstad is redelijk compact en dankzij de fiets is het gemakkelijk om ook de bezienswaardigheden mee te pakken die net buiten het centrum liggen. Er zijn drie manieren om Madrid per fiets te verkennen. De ouderwetse maar nog steeds doeltreffende manier is om bij één van de fietsenverhuurders een fiets te huren en daarmee op pad te gaan. Een moderne variant hierop is BiciMAD. Dit is een publiek fietsenleensysteem met geautomatiseerde fietsstations zoals je die in steeds meer grote steden aantreft. In het geval van Madrid gaat het om elektrische fietsen, waardoor je reikwijdte aanzienlijk vergroot wordt. Een derde manier die we zeker aan zouden willen raden is een georganiseerde fietstocht door Madrid, waarbij een ervaren gids je van alles over de stad, de bezienswaardigheden en de geschiedenis van Madrid vertelt. Als je bij Baja Bikes een fietstocht door Madrid boekt dan heb je ook nog eens het voordeel van een enthousiaste Nederlandstalige gids.

Op ‘Madrid in één dag: Madrid op de fiets‘ lees je een leuk blog over een dag in Madrid waar de fietstocht in verwerkt is.

Een groep fietsers die met een gids door Madrid fietst.

Taxi

In Madrid is het over het algemeen niet lastig om een taxi te pakken te krijgen. Je herkent de officiële taxi’s van Madrid aan de witte kleur met een rode streep over de carrosserie. Je kunt een taxi nemen vanaf één van de taxistandplaatsen of je kunt er eentje aanhouden op straat. Je ziet door het groene lampje op het dak van de taxi dat de betreffende taxi vrij is. Let op dat de taxivhauffeur wel de taximeter aanzet. Indien er op de meter gereden wordt dan zul je gemiddeld genomen goedkoper uitzijn dan in Nederland of België. Indien er geen meter aangezet wordt en er geen prijsafspraak gemaakt is dan kan het voorkomen dat je relatief veel betaalt.

Voor extra’s zoals bagage of reizen naar de luchthaven betaal je een toeslag. Ook is reizen tussen 22 en 6 uur duurder dan overdag.

Een witte taxi in Madrid.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer is de belangrijkste vorm van transport in Madrid. Dagelijks reizen duizenden forensen en toeristen met de metro door Madrid en ook de bus wordt veelvuldig gebruikt. Voor de meeste toeristen is de metro het handigste. Met de verschillende metrolijnen kun je snel en eenvoudig naar de vele wijken en bezienswaardigheden van Madrid reizen. Men heeft voor toeristen zelfs een speciale kaart van de metro gemaakt waarop de metrolijnen en de belangrijke hotspots van Madrid vermeld staan.

De metro telt dertien lijnen die dagelijks vanaf een uur of 6 ‘s morgens tot na middernacht rijden. De frequentie hangt af van het tijdstip, de dag waarop je reist en de route. Meestal rijd er zo om de 3 tot 8 minuten een trein. Je kunt losse kaartjes kopen (de prijs is afhankelijk van het aantal zones en haltes) of een 10-rittenkaart kopen. Deze tienrittenkaarten zijn goedkoper dan losse kaartjes, zijn ook op de bus te gebruiken en zijn niet persoonsgebonden. Je kunt dus met zijn tweeën of meer op één tienrittenkaart reizen. Je koopt je metrokaartjes onder andere uit de automaten of bij de loketten bij metrostations. De automaten kun je Engelstalig gebruiken.

Als je van plan bent om veel van het openbaar vervoer gebruik te maken dan kan een kaart voor 1, 2, 3, 5 of 7 kaarten een goede optie zijn. Hoe langer de geldigheid, des te goedkoper je per dag uit bent. Dit zogenaamde abono turístico is wel persoonsgebonden.